معرفی شامپو خشک (اسپری شامپو خشک)

خشک

حتما تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که بعد از چند روز یا حتی چند ساعت دوش گرفتن موهایتان چرب و کدر می شود. خب متأسفانه باید بگوییم که این مشکلی است که بسیاری از ما از آن رنج می بریم و گاهی بدتر هم می شود چرا که ممکن است در این بین یک ملاقات فوری داشته باشید و دیگر فرصتی برای شستن موهای چرب و بی حالت خود نداشته باشید.

میانبری به نام شامپو خشک 

خشک چیست؟

اما نگران نباشید، راه حلی بسیار سریع و کاربردی برای حل این مشکل وجود دارد که شاید بسیاری از شما از آن اطلاعی نداشته باشید و محصولی به نام شامپو خشک است. شامپو خشک با عملکرد سریع در چند ثانیه موهای شما را از شر تمام مشکلات چربی و بی حالتی خلاص می کند. اما چگونه شامپو خشک چگونه می تواند چنین اثرات شگفت انگیزی داشته باشد؟ آخرین سوالی که مطرح می شود این است که آیا این منجی مرموز سرشار از فواید است یا استفاده از آن عواقبی خواهد داشت؟

شامپو خشک چیست؟

اول از همه جالب است بدانید که شامپو خشک اصلا شامپو نیست و اگر انتظار خاصیت پاک کنندگی، آب پایه و شامپو را دارید، در اشتباه هستید! شامپو خشک حاوی محصولی مشتق شده از مخلوط نشاسته و الکل در فرمول خود است که روغن و سبوم موجود در مو را جذب می کند و با حجم دادن به مو و ظاهری تمیز به آن می تواند لحظاتی را برای شما حفظ کند.

مکانیسم عمل شامپو خشک

حالا که تا این مرحله با شامپو خشک آشنا شدید، بهتر است بدانید که این شامپو روی موهایتان چگونه عمل می کند تا از مزایا و معایب آن که در ادامه مطلب به توضیح آن می پردازیم، بهتر آگاه شوید.

پوست سر با فولیکول های مو پوشیده شده است و برخلاف تصور شما، فولیکول نه تنها از ریشه مو محافظت می کند، بلکه ماده ای به نام سبوم تولید می کند. سبوم روغن طبیعی پوست سر است و علاوه بر عملکرد، موهای شما را نرم کرده و به محافظت از پوست سر کمک می کند.

اما زمانی که عرق می کنید و در خارج از منزل هستید و گاهی اوقات در حین انجام کارهای روزانه خود در معرض نور خورشید قرار می گیرید، چربی و عرق در موهای شما جمع می شود و ظاهری چرب و درهم به موهای شما می بخشد.

یکی از کارهای شامپوی خشک این است که به شما کمک می کند تا در اسرع وقت از شر آن خلاص شوید. با استفاده از مخلوط الکل و نشاسته در فرمول خود، روغن و عرق مو را جذب می کند و موهای شما را برای چندین ساعت با طراوت و شاداب نشان می دهد.

عملکرد شامپو خشک بر روی موها موثر خواهد بود؟

002

شاید با یک جستجوی کوتاه تعاریف شگفت انگیزی برای این محصول پیدا کرده باشید، اما آیا همه این تعاریف و توضیحات درست است و آیا شامپو خشک این عملکرد ایده آل و فوق العاده را برای مو دارد؟ در پاسخ به چنین سوالات احتمالی برای شما، باید گفت که شامپو خشک بسته به بافت مو می تواند عملکردهای مختلفی را انجام دهد. به همین دلیل پس از آگاهی از نحوه عملکرد این محصول بر روی انواع بافت مو، برای اینکه بهترین نتیجه را در هنگام استفاده از این محصول بگیرید، بهتر است شامپوی خشک مناسب نوع موهای خود تهیه کنید.

برای موهای چرب

شامپو خشک روی موهایی که به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی روغن در فرمول خود هستند، بهترین عملکرد را دارد. چنین موهایی در عرض چند ساعت پس از حمام کاملاً چرب می شوند و ظاهر ناخوشایندی دارند.
برای حفظ پاکیزگی و حفظ سلامتی باید روزانه شسته شود. اما در این میان شامپوی خشک می تواند برای افرادی که از چنین مشکلاتی رنج می برند و گاهی نیاز دارند موهای خود را در مدت زمانی محدود به بهترین شکل حالت دهند، نجات دهنده باشد.

برای موهای طبیعی

اگر موهای معمولی یا حتی خشکی دارید، به طور طبیعی پس از شستن آنها با آب و شامپو، ظرف دو تا سه روز احساس کثیف و کدر شدن می کنید.
با این نوع مو، شامپوی خشک همچنان برای شما مفید است. اما نکته ای که در مورد بافت موهای شما وجود دارد این است که اگر تیره و قهوه ای باشد، شامپوی خشک می تواند به صورت پوسته پوسته روی سطح موهای شما بنشیند و وضعیت را بدتر کند.
بنابراین، اگر همچنان اصرار به استفاده از شامپوی خشک دارید، بهتر است به دنبال انواع مناسبی باشید که به طور خاص برای نوع موهای شما طراحی شده اند.

اگر موی مجعد دارید

شامپوی خشک برای موهای مجعد نیز می تواند مفید باشد. اما به شرطی که بعد از استفاده از آن اصولی را رعایت کنید.
موهای مجعد پس از استفاده از این محصول نباید برس زده یا شانه شوند و موها را سشوار کنید. در غیر این صورت، فرهای جذاب شما به جای تازه، وز و خشک به نظر می رسند.

مزایا و موارد مصرف شامپوهای خشک

برخی از متخصصان پوست و مو معتقدند شستن روزانه مو باعث ضعیف شدن موها می شود. زیرا موها به روغن طبیعی ترشح شده توسط غدد چربی نیاز دارند و شستن مکرر موها باعث خشکی موها می شود.
از طرفی وقتی موهایتان را رنگ می کنید، هر چه کمتر موهایتان را بشویید، رنگ موهایتان بهتر می ماند و ماندگاری رنگ مو روی موهایتان بیشتر می شود. بنابراین، می توانید تعداد دفعات شستشوی موهای خود را در هفته کاهش دهید و در صورت لزوم از شامپوی خشک استفاده کنید.

مواقعی مانند بعد از باشگاه، ورزش یا مسافرت وجود دارد که موهایتان به هم چسبیده است و نمی توانید دوش بگیرید و نیاز دارید موهایتان تمیز، شاداب و البته حجیم به نظر برسد. در این موارد استفاده از شامپو خشک می تواند بسیار مفید باشد. بیشتر شامپوهای خشک رایحه دلپذیری نیز دارند که باعث می شود موهای شما بوی بهتری بگیرد.

معایب و عوارض استفاده از شامپوهای خشک

استفاده متعادل از این شامپو ضرر چندانی ندارد. اما همانطور که همیشه می گویند، زیاده روی در هر چیزی می تواند واقعاً بد باشد حتی برای یک محصول خوب. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که شامپو خشک موهای شما را تمیز نمی کند، فقط روغن را جذب می کند تا تمیزتر به نظر برسد. بنابراین نمی توانید شامپوی خشک را با شامپوی معمولی جایگزین کنید و فقط می توانید تعداد دفعات شستن موهای خود را کاهش دهید.

الکل موجود در اسپری شامپو خشک می تواند موهای شما را خشک کند و موهای خشک بیشتر مستعد شکستگی و شکستگی هستند.
استفاده مکرر از شامپو خشک یا ماندن آن برای مدت طولانی روی موها می تواند منجر به تجمع محصول در پوست سر شود. تجمع محصول روی سر ممکن است باعث خارش، مسدود شدن منافذ روی پوست سر و ایجاد بثورات و التهاب شود. “فولیکولیت” نیز نوعی عارضه باکتریایی و قارچی است که در صورت تجمع زیاد ذرات شامپو خشک روی سر ممکن است رخ دهد.
اگر شما فردی هستید که ترجیح می دهید بیشتر از محصولات طبیعی استفاده کنید و نگران مواد تشکیل دهنده محصولات زیبایی هستید، متخصصان پوست به شما توصیه می کنند از محصولات حاوی تالک (همچنین به عنوان پودر بچه) و پارابن خودداری کنید. از سولفات ها استفاده نکنید. برخی از محصولات حاوی تالک ممکن است مستقیماً با سرطان مرتبط باشند و برخی از شامپوهای خشک حاوی پودر تالک هستند.
برخی از انواع شامپوهای خشک دانه های سفیدی روی سر به جا می گذارند که حتی با شانه زدن مکرر از روی موها پاک نمی شوند. بنابراین بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که از کیفیت آنها مطمئن هستید.

 نحوه‌ی استفاده درست از اسپری شامپوی خشک

برای استفاده از این نوع شامپو کافی است دو یا سه بار آن را از فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری روی سر خود اسپری کنید. ابتدا مقدار کمی شامپو را مستقیماً روی ریشه موهای خود اسپری کنید. از ریشه مو در پشت گردن، درست بالای گوش و پشت سر خود غافل نشوید. شامپو خشک را با انگشتان خود روی موهای خود ماساژ دهید. در این مرحله می توانید از سشوار سرد نیز برای حجم دار شدن موهای خود استفاده کنید.
بعد، نوبت شانه زدن است. برخی از خریداران شامپو خشک ادعا می کنند که پس از استفاده از شامپو، ذرات سفید زیادی روی موهای خود دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها مرحله شانه زدن را به خوبی انجام نداده اند. موهای خود را به خوبی شانه کنید تا پودر اضافی موهایتان کاملا پاک شود. قبل از استفاده حتما اسپری را به خوبی تکان دهید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نباید زیاد محصول را روی موهای خود اسپری کنید. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، تجمع ذرات روی سر ممکن است باعث التهاب شود.

جمع بندی

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله اشاره کردیم، شامپو خشک مانند هر محصول زیبایی دیگر در صورت استفاده بیش از حد می تواند برای پوست و مو مضر باشد. به طور کلی، اینکه شامپو خشک محصولی کاربردی است یا خیر، به شرایط شما و البته سبک زندگی شما بستگی دارد.

اگر موهایتان به سرعت چرب می شود و به هم می چسبد، یا زیاد به باشگاه می روید یا به مسافرت می روید یا زمان کافی برای شستن موهایتان ندارید، شامپو خشک محصول مفیدی برای شما خواهد بود.

همچنین اگر موهایتان را رنگ می‌کنید و می‌خواهید رنگ مو در موهایتان بهتر بماند و ماندگاری بیشتری داشته باشد، شامپوی خشک انتخاب مناسبی برای شماست و می‌توانید با کاهش مقدار، ماندگاری رنگ مو را در موهایتان افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo