فواید نمک دریایی برای پوست و بدن که باید بدانید

فواید نمک دریایی برای پوست و بدن

همه بدن ما از مواد معدنی و مواد مغذی مشابه آب دریا تشکیل شده است. بنابراین جای تعجب نیست که نمک دریا فواید زیادی برای متعادل کردن، محافظت و جوانسازی پوست صورت و بدن دارد و حتی به سلامت بدن کمک می کند. یکی از تفاوت های اصلی نمک دریا و نمک معمولی، محتوای معدنی آن است. نمک دریا مملو از منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم است که همگی نقش کلیدی در محافظت از پوست ما دارند. در ادامه این مطلب با پرلسوآ همراه باشید تا با فواید شگفت انگیز و جالب نمک دریا برای پوست و بدن آشنا شوید.

نمک دریایی چیست و چه تفاوتی با نمک معمولی دارد؟

احتمالا داستان رژیم غذایی سالم بدون نمک را شنیده اید. اما باید بدانید که نمک معمولی باعث بروز برخی بیماری ها می شود. زیرا این نمک ها کاملاً تصفیه شده اند و غیر از سدیم و کلرید مواد معدنی دیگری ندارند و بنابراین خوردن نادرست آنها باعث عدم تعادل و بیماری در بدن می شود. اما نمک دریا هزاران سال است که حتی توسط اجداد ما نیز استفاده می شده است و به عنوان یک چاشنی غذا و تقویت کننده سلامت به عنوان یک کالای با ارزش به حساب می آید. نمک های دریایی واقعی که سیاه، خاکستری و صورتی هستند می توانند فواید زیادی برای ما داشته باشند.

به گفته دکتر کلر چانگ، متخصص پوست در آمریکا، نمک دریا که از آب دریا به دست می آید، حاوی مواد معدنی طبیعی مانند سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. در بسیاری از موارد از آن به عنوان چاشنی غذا نیز استفاده می شود. اما جالب است بدانید که نمک دریا را می توانید در حمام و محصولات مراقبت از پوست نیز پیدا کنید. نمک دریا خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و در صورت استفاده صحیح می تواند لایه بردار خوبی برای پوست شما باشد.

انواع مختلف نمک دریایی

Salt water for skin

انواع مختلف زیادی از نمک دریایی وجود دارد؛ ولی دو موردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، مدل‌های رایج و شناخته شده‌ای هستند که به صورت تصفیه نشده و فرآوری نشده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

  • نمک دریایی سلتیک (Celtic Sea Salt)

نمک دریایی سلتیک اغلب به رنگ خاکستری و گاهی به رنگ ارغوانی (بنفش) است. این نمک نسبت به انواع دیگر، درصد منیزیم بسیار بالاتری داشته و در ترکیبات خود حاوی ۳۴ مواد معدنی به غیر از منیزیم است. 

  • نمک دریایی هیمالیا (Himalayan Sea Salt)

احتمالا نام نمک دریایی هیمالیا بیشتر به گوشتان خورده باشد. این نمک دریایی به رنگ صورتی بوده و سرشار از آهن است. به غیر از آهن، می‌تواند ۸۴ مورد از مواد معدنی کمیاب را در ترکیبات خود داشته باشد. این مدل نمک، با استخراج ذخایر طبیعی نمک از کوه‌ها به دست می‌آید. 

فواید نمک دریایی برای پوست

هنگامی که تعادل مواد معدنی پوست شما به هم می خورد یا به دلیل تغییرات آب و هوایی (هوای سرد و خشک)، عملکرد و ارتباطات سلولی در پوست شما علائمی مانند خشکی، تیرگی، سوزش و لک ایجاد می کند. بنابراین، استفاده از نمک دریا به تعادل مواد طبیعی پوست کمک می کند، وضعیت آبرسانی آن را بهبود می بخشد و سد محافظ پوست شما را قوی تر می کند.

لایه‌برداری طبیعی و مناسب برای پوست

اکنون می توانید ببینید که چرا اسکراب بدن وجود دارد که حاوی نمک در ترکیبات خود هستند. یکی از بهترین فواید نمک دریا برای افرادی که از پسوریازیس رنج می برند. همچنین در یک مطالعه نشان داده شد که حمام کردن با محلول نمکی غنی از منیزیم به بهبود زبری و قرمزی پوست و حتی مرطوب کردن پوست افراد مبتلا به اگزما کمک می کند (البته توجه داشته باشید که باید با محلول حمام کنید و پوست خود را نشویید.)

جذب کننده‌ی چربی اضافه‌ی پوست

نمک دریایی به پاکسازی عمیق منافذ روی پوست، متعادل کردن آن‌ها برای تولید چربی و خنثی کردن باکتری‌هایی که باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند، کمک زیادی می‌کند. 

درمان شوره‌ی سر

بله؛ درست می بینید! نمک دریا نه تنها برای سلامت بدن و پوست مفید استبلکه می توانید برای سلامت موهای خود نیز از آن استفاده کنید. آب حاوی نمک دریا به نرم شدن و از بین بردن شوره سر کمک می کند. همچنین گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد که به نوبه خود به شما کمک می کند موهایی سالم تر و درخشان تر داشته باشید. علاوه بر همه این موارد، نمک دریا با جذب روغن و رطوبت اضافی از رشد قارچ ها نیز جلوگیری می کند.

بهبود هضم غذا

نمک دریا نقش بسیار مهمی در هضم غذا دارد که از دهان شروع می شود. آمیلاز بزاق آنزیمی است که وظیفه آن تجزیه کربوهیدرات های موجود در بزاق است و این آنزیم با طعم نمک فعال می شود.

نمک دریا نیز نقش زیادی در ساخت اسید کلریدریک دارد. این اسید در معده وجود دارد و وظیفه آن هضم غذا به خصوص پروتئین است. در اکثر افراد این اسید به مقدار کافی تولید نمی شود و این باعث مشکلات گوارشی زیادی مانند نفخ، سوزش سر دل، سوء هاضمه و حتی مشکلات روده می شود.

جوان‌سازی و پوستی سالم

نمک دریا به دلیل داشتن مواد معدنی قوی دارای خواص ضد التهابی است که به شما در دستیابی به پوستی سالم کمک زیادی می کند. نمک دریا همچنین دارای خواص سم زدایی و لایه برداری است. به همین دلیل می توانید آن را در محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست پیدا کنید. نمک دریا به درمان بیماری هایی مانند آکنه و اگزما کمک می کند و از پیری و چین و چروک پوست جلوگیری می کند.

از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند

وقتی الکترولیت های بدن شما کم است، می توانید درد، اسپاسم عضلانی و سندرم بی قراری پا را تجربه کنید. دلیل این اتفاقات کمبود مواد معدنی است که مانع از شل شدن عضلات و ایجاد انقباض و اسپاسم در عضلات شما می شود. به همین دلیل است که نمک های حمام ساخته شده از نمک دریایی اپسوم در این زمینه به شما کمک زیادی می کند و تأثیر زیادی در آرامش عضلات بدن دارد. نمک‌های دریایی اپسوم از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده‌اند و در آب‌هایی که حاوی سطوح بالایی از منیزیم و سولفات هستند، یافت می‌شوند.

شما را هیدراته نگه می‌دارد

برخلاف تصور رایج، نمک دریا تاثیر زیادی در حفظ آب بدن دارد. مواد مغذی موجود در نمک دریا می تواند تشنگی ما را برای مدت طولانی رفع کند.

از طرفی نمک معمولی آب بدن را کم می کند و مانند زالو مواد معدنی و مواد مفید را از بدن می گیرد. همچنین باعث می شود که شما تمایل بیشتری به خوردن آن داشته باشید! بنابراین، اگر از نمک معمولی استفاده می‌کنید، حتماً بر میزان مصرف سدیم خود نظارت داشته باشید و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

درمان سینوزیت

از آن‌جایی که سینوس‌ها وظیفه‌ی تولید مخاط برای مرطوب نگه داشتن بینی را دارند، سینوزیت یکی از مشکلات شایعی است که در بسیاری از افراد ممکن است اتفاق بیفتد و باعث ایجاد خلط‌های عفونی شود. از سمتی دیگر، نمک دریایی به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان، به حفظ تعادل الکترولیت در بدن، بهبود جریان خون کمک می‌کند و به دلیل خواص ضد باکتریایی، به افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند، کمک زیادی می‌کند.

عوارض جانبی استفاده از نمک دریایی

اگر می خواهید به طور خلاصه بدانید، استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از نمک دریا منجر به تحریک، خشکی، التهاب یا لکه های روی پوست می شود. به عنوان مثال، اگر می خواهید از نمک دریا به عنوان لایه بردار استفاده کنید، اگر آن را بیش از حد یا خیلی تند استفاده کنید، ممکن است باعث تحریک پوست، پارگی های کوچک و قرمزی شود.

چگونه از نمک دریایی استفاده کنیم؟

اگر پوست خشک یا مستعد آکنه دارید، در استفاده از محصولات حاوی نمک بسیار مراقب باشید و این کار را عجله نکنید. حتما دستورالعمل های محصول را به دقت بخوانید یا از متخصص پوست خود در مورد نحوه استفاده از آنها کمک بخواهید.

اگر جوش های التهابی روی صورت خود دارید، حتما با یک متخصص صحبت کنید زیرا پوست شما به زمان بیشتر و درمان جامع تری نیاز دارد. اگر پوست شما خشک است می توانید از اسکراب های حاوی نمک دریا استفاده کنید (بهتر است اسکراب دارای خاصیت مرطوب کنندگی نیز باشد تا پوست شما بیشتر خشک و آسیب نبیند). همچنین بهتر است از این اسکراب ها برای پوست صورت استفاده نکنید. به دلیل وجود نمک ممکن است باعث تحریک یا خراش روی پوست حساس صورت شوند. همچنین از نمک های حمام حاوی نمک دریا استفاده کنید. خوابیدن در وان حاوی این نمک ها می تواند کمک زیادی به نرم شدن پوست و درمان آکنه روی سینه، پشت و گردن کند.

جمع بندی

بسیاری از مردم از مصرف نمک اجتناب می کنند. زیرا ممکن است باعث نفخ شود یا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند مضر باشد. اما جالب است بدانید که چه در اقیانوس شنا کنید و چه در خانه از معجون نمک دریا استفاده کنید، برای پوست شما معجزه می کند. پس با خیال راحت از نمک دریا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo